Arles – avagy Van Gogh és a rómaiak

Öveket becsatolni… a Dél-Franciaországban töltött két hét legkalandosabban induló napja következik, amit végül Arles felfedzésével töltöttünk. Najó… igazából csak mi tettük magunknak izgivé a délelőttünket egy bakival.

Baki az Avignon expresszen

Az egész úgy kezdődött, hogy este eldöntöttük, hogy a mai napot Gordes-ra szánjuk – amit végül egy nappal később ugyan, de megvalósítottunk – és vonat-busz kombóval elugrunk kicsit rurálisabb környezetbe. Pofon egyszerű volt a recept. Először vonattal Cavailon, ahonnan busz Gordes-ig.

Ezt jól a fejünkbe is véstük, kinéztük a vonatunkat, majd fel is szálltunk a vonatunkra. Legalábbis ebben a gondolatban zötykölődtünk 20-25 percet, amíg le nem csekkoltam az ilyenkor aranyat érő ’google maps’-en, hogy merre is járunk. Hopi. Észak felé robogtunk, ami nagyjából…kábé….teljesen rossz irány volt számunkra. Ez elég nagy meglepi volt, mert a vágány és az indulási idő is passzolt a jegyünkön szereplő infóval. Reménykedtem benne, hogy hamarosan lesz megálló. Végigfutva a vonaton, legalább annyit sikerült kideríteni, hogy Lyon a vonat végállomása. Lyon viszont bőven elég messze volt még ahhoz, hogy rámenjen a fél napunk erre a bakira.

Szerencsénkre kábé 15 perc múlva elértük a kövi megállót és le tudtunk pattanni. Pechünkre egy Le Teil nevű aprócska településen, ahonnan a következő vonat este nyolckor indult vissza Avignonba. Reggel 09.30 volt ekkor. Ekkor szúrtuk ki a tourist info épületét hova gyorsan be is csattogtunk, hogy útbaigazítást kérjünk. Annak ellenére, hogy itt először kicsit problémás volt az angol kommunikáció, kiderült, hogy a szomszéd településről, Montelimarból, jóval sűrűbben közlekedik vonat Avignon irányába. A következő elcsípésére jó esélyünk maradt. A probléma azzal volt, hogy gyalog nem értük volna el, taxira pedig nem szívesen adtunk volna ki. Végül még is az utóbbi mellett voksoltunk. Nem nagyon volt más opciónk.

Megkértük a tourist info-nál dolgozó fiatal hölgyet, hogy segítsen légyszilégyszi és hívjon nekünk franciál egy taxit, hogy kicsit felpörgessük a dolgot. A harmadik környékbeli taxitársaságnál aztán volt is épp szabad taxi. 15 perc ment a levesbe csak a telefonálással. Egy-két buktató ok miatt másik 20 perc volt míg egyáltalán odaért a taxi. Mindez piszkosul nem érdekelt minket, amikor indulása előtt fél perccel felpattantunk a vonatunkra. A taxis srác egyébként brutál jó arc volt. Szerettem volna neki borravalót adni, mert minden rendben volt, kedves, gyors volt és visszapakolta a markomba a plusz másfél eurot amit borravalónak szántam. Megköszöntünk mosolyogva és sprinteltünk a vonathoz.

Egy laza 45 perc vonatozás vissza Avignonba és a délelőttünk ezzel a bakival el is ment. A következő napokban persze extra körültekintőek voltunk, amikor vonatra kellett szállni. Ezzel a kötelező, utazás közbeni malőrt kipipáltuk. Rövid újratervezés után módosítottuk a mai programot és egyből átszálltunk egy Arles felé tartó vonatra.

Van Gogh és a rómaiak

Arles két dologról nagyon híres. Egy felől gazdag római-kori emlékekben – mint ahogy azt már az erre fókuszáló iromány legvégén említettem – másfelől pedig Vincent Van Gogh életének egyik legfontosabb állomása volt. Egy évet élt itt és számos híres festményéhez a város különböző pontjaiból merített ihletet. Az abszint mellett. Mindenesetre kifejezetten tetszett az ötlet, hogy a Van Gogh vonatkozású helyekhez kikerült egy tábla a kapcsolódó festmény másolatával pont olyan irányba forgatva, hogy azt lássuk, amit a művész is láthatott.

Művészünk azonban nem csak festegetett. Furcsa módon szerette kifejezni egy hölgy iránt érzett érzelmeit. Így történt, hogy 1888-ban levágta fülének egy részét, majd papírba csomagolva átnyújtotta egy prostituáltnak. Akitől sajnos nem a remélt reakciót kapta. A nemes hölgy rendőrt hívott, Van Gogh pedig így került az Arles-it kórházba. Időnként kiengedték, de általában visszakerült valamiért, míg végül saját döntése nyomán 1889-ben átköltözött a Saint Remy de Provence-i elmegyógyintézetbe.

A ’Van Gogh séta’ egyik állomása a kórház is, aminek kis belső kertjét ma is le lehet csekkolni. Alapból is érdemes azzal kezdeni, hogy a Tourist’ Office’-ban felmarkoltok egy ’Van Gogh walk’ térképet és ezt követve próbáljátok végigkövetni életének ezen szakaszát. Azon ne nagyon filózzatok mi vezette arra a következtetésre, hogy egy levágott füllel majd levesz a lábáról egy prostituáltatat. Bár nehéz nem elmélázni a dolgon. Én a túl sok abszintra tippelek.

A vasútállomás felől a városközpont felé sétálva a Rhone mentén vezet a legfrankóbb út. Itt botlottunk bele először Van Gogh egyik kedvelt helyébe ahol a „Csillagos éjszaka a Rhone folyó felett” című festményét.

A bal alsó sarokban a festmény amit Van Gogh ezen a szent helyen alkotott.

A központba érve viszont az Arlesi kalandunk még az előző napi római hajkurászásnál vette fel a fonalat. Arles is büszkélkedhet egy pofás arénával, ami még hajszálnyival nagyobb is, mint amit mi előző nap Nímesben meglestünk. Viszont úgy éreztük túl sok pluszt nem nyújtana ezért mi egyből a római kori színházra cuppantunk rá. Ez a vizit egy kicsit csalódás volt. Ahhoz képest, hogy semmiféle infót nem kaptunk a jegypénztárnál a hellyel kapcsolatban, még egy mezei két oldalas minimál tájékoztatót sem, a jegy viszonylag drága volt.

Az egyetlen forrás, ami segített jobban elképzelni a városlakók életének ezen aspektusát és az épület eredeti – egyébként eléggé figyelemreméltó – méretét, az egy pici képernyőn vetített rövidfilm volt egy fa árnyékában. Amit csak fél óra sétálgatás után szúrtunk ki. Igaz a film minősége kicsit kárpótolt és jobban el tudtuk képzelni utána az eredeti formáját a dolgoknak, amikor még több mint tízezer embert volt képes befogadni a színház. Ezután körbejártuk még egyszer az épületegyüttest, miközben már be tudtuk lőni, hogy pl. hol öltöztek a színészek, hol ültek a városvezetők stb. Kezdjétek a rövidfilmmel a fa árnyékában a bejárattól kb. 10 méterre.

A színház eredeti magasságát már csak ez a “torony” jelzi.

Ezután megebédeltünk. A madárlátta szendók is finomabbak, ha egy szép parkban fogyaszthatja az ember egy ókori színház romjai mellett. Miután feltankoltunk spuriztunk tovább. Egészen pontosan a ’Place de La Repuliqua’, azaz a függetlenség tér felé. Itt több látnivaló is van. Kapásból két templom. Ezek közül a ’Saint-Trophime’ templom az érdekesebb. A bejáratot közrefogó faragott szobrok a 12. századból valók és nem véletlenül részei a város UNESCO világörökséget képező darabjainak.

A tér közepén található 15 méteres obeliszk pedig egy római kori darab. A torony elvileg eredtileg a cirkusz (nem aréna… itt egy kép a római circus maximusról példának) egyik középső eleme volt és a tér közepére a 17. században került oda. A városig azonban könnyen lehet, hogy nagy utat tett meg, mert egyes források szerint a gránit típus, amiből az obeliszk készült csak Kis-Ázsiában található meg.

Mielőtt folytattuk volna utunkat, felkeltette az érdeklődésünket a ’Boulangerie Soulier’ néven futó pékség/cukrászda. Persze ha már itt voltunk vettünk valami finomságot későbbre. Issteni volt a süti amit itt ettünk és szendók, salik is szép számmal akadtak szóval ajánlott hely egy laza uzsira pl.

Vajon mi lapul a dobozban?

Innentől Van Gogh volt a főszereplő. A tértől egy köpésre van a kórház, ahol a fül-levágós sztori után ápolták a művészt és aminek belső udvarát is megfestette. Innentől a fő célunk az volt, hogy minél jobban belevesszünk a város szűk utcáiba.

A kórház belső kertje, ahol a festőt kezelték.

Így találtuk a legelbűvölőbb kompozíciót talán az egész két hetes út alatt. Nem kell szavakat fűzni a dologhoz, piszok szép látvány.

Ilyen mesébe illő utcákra lehet lelni Arles óvárosában.

Egészen addig bolyongtunk, míg nem kilyukadtunk ott ahol terveztük. A római kori, egészen pontosan 3. században épült fürdőnél. Nem vettünk belépőt, mert azt olvastam, hogy itt sem vitték túlzásba a látogatók információval ellátását és így a 4 euros jegyet túlzásnak éreztem. Viszont kívülről körbe sétáltuk. Egy szakaszon teljesen be lehet látni és neten találtunk néhány angol nyelvű forrást, ami segített szabadjára engedni a fantáziánkat és elképzelni hogyan nézhetett ki fénykorában a fürdő.

Sok minden nem maradt hátra. Egy kávét szerettünk volna még elkortyolgatni. Erre a célra pedig a ’Place Forum’ felé vettük az irányt. Bő 1800 évvel ezelőtt itt a fórum ami valószínűleg a Arles központi tere lehetett akkoriban, ahol a legtöbb pletyi szárnyra kelt, vagy rabszolga új gazdára lelt. Ennek mára sajnos szinte semmi nyoma nem maradt. Mindössze egy fél homlokzat és két oszlop, amit az beépítettek egyik modern épület falába.

Itt leltünk rá egy másik Van Gogh helyszínre. Egy bohém külsejű kávézó, amiről a festő „Éjjeli kávézó” című képét mintázta. Sajnos a hely extrán meglovagolja a reklámot, amit Van Gogh alapozott meg nekik és egy teljesen turista helyet csináltak a hangulatos kávézóból. Szerencsére csak egy kávéra ugrottunk be, amit nehéz elrontani. A google értékelések között viszont számos negatív kritikával lehet találkozni és a hely 2.9-es értékelése sem túl bíztató. Szóval alapvetően nem ajánlom. Inkább Tripadvisor-on vagy hasonló portálon keressetek egy nagyon jó értékelésű éttermet, ha mindenképp be szeretnétek ülni valahová.

A Rhone parton visszabattyogtunk az állomáshoz és már késődélután otthon lazultunk Avignonban. Este még egy laza vacsi is belefért a pápák városában egy naggyon hangulatos, családias bisztróban.

Összeségében egy rövid délutánt töltöttünk Arles-ban. Ez a város fő látványosságaira bőven elég volt, viszont, ha lett volna még egy rövidke plusz napunk a környéken, akkor egészen biztosan átugrottunk volna a ’Camargue Nemzeti Parkba’ fehér vadlovakat és flamingókat lesni. Erősen agyaltam rajta, hogy csak emiatt kicsit átszervezem az egész utazás programját, de végül maradtunk az eredeti ötleteknél. Ezzel semmi gond, mert így minimum egy dolog miatt még vissza kell térnünk. 🙂

Arles egyébként érdekes mód semleges emlékeket hagyott. Találtunk olyan elemeket, amiket imádtunk, de pl. a római-kori színház összességében kicsit csalódás volt. Valószínűleg szimplán magasan volt a léc, de Arles valahogy szürke folt maradt kicsit az utunkban. Ettől még pár órát abszolút megéri itt eltölteni szerintem Van Gogh életéről tanulva, a római emlékeket legalább kívülről lecsekkolni stb. Ehhez segítség a kövi szekció.

P.S.: Sajnos nem lőttünk túl sok képet Arles utcáin kóvályogva, így egy-két helyről nem láthattok fotót. Remélem a felkerült képetkből is kaptok egy egész jó képet a városról. Plusz Google a legjobb pajti, ha ezt szeretnétek áthidalni.

Arles útikalauz dióhéjban

• Római aréna
  • Római színház
  • Arles régi kórház
  • Van Gogh séta
  • Trophime templom és kolostor
  • Musée Départemental de l’Arles Antique – a város ókori történelmét bemutató múzeum modern mutatós köntösbe burkolva
  • Alyscamps – ókortól kezdve temetkezési hely ősi sírokkal és szintén Van Gogh helyszín
  • Musée Réattu – Arles művészeti múzeuma, benne kevésbé ismert vidám hangulatú Picasso képekkel

Ha harapnál valamit miközben felfedezed Arles-t…

…szimplán térj be az óváros kellős közepén található ’Boulangerie Soulier’sütizőbe/ pékségbe ahol sós és édes finomságok közül is válogathatsz. Nekünk nagyon bejött. Kávéra és művészi hangulatra megfelel a ’Café Van Gogh’, de étkezésre nem merném javasolni. Sajnos több helyen nem gyűjtöttünk személyes tapasztalatokat, szóval éttermekért csapjátok fel a Tripadvisort.

Köszi, hogy olvastál! Imádtunk Dél-Franciaországban rómaiakat hajkurászni. Két napja róttuk ekkor a vidéket,
de ahogy azzal számoltunk, kezdtük nagyon megkedvelni. Ki ne szeretné meg?!

Tudjátok mi a szitu minden iromány végén. Véletlenül se fojtsatok magatokba semmi hozzáfűznivalót.
Hozzáfűznivaló, kérdés, nagyi almáspite receptje… minden jöhet!

Au revoir🙂

Írj véleményt vagy hozzászólást!