Aix-en-Provence – igazi Provence városi kiadásban

Négy napja róttuk már Dél-Franciaországot és eljött a költözés ideje. Második bázisunk picit Provence pereméről kicsit beljebb merészkedtünk a régióba. A választásunk Aix-en-Provence-ra esett, ami alig néhány tíz kilométerre fekszik Avignontól. Provence-ot sokszor a vidéki látképpel, középkori hangulatú falvakkal és dombok közt megbújó levendulamezőkkel hozzuk kapcsolatba, de Aix-en-Provence tökéletesen visszaadja ezt az érzést városi kiadásban.

Nagyon sok jót olvastunk a szökőkutairól híres festői városról. Egy szombaton érkeztünk meg Aix-en-Provence-ba egy fárasztó, sokat sétálós fél nap után Avignonból. A francia vasúthálózatért sokszor nagyon hálásak voltunk, ebben az esetben viszont picit megbonyolította a dolgunkat. A TGV állomás ugyanis a várostól kábé 30 km-re található és a busz megtalálása meglepően bonyolult folyamatnak bizonyult. Valószínűleg mi nem voltunk toppon, mert egyébként tökéletesen meg van oldva a város-állomás kapcsolat.

A városba érve egyből rástartoltunk az apartmanra amit béreltünk. Belvárosi lakást kerestünk, hogy minnél hatékonyabban kihasználhassuk az időnket. Szerencsére találtunk is egy nagyon frankó kuckót. Az elhelyezkedésének azonban este megérezhettük az egyetlen hátrányát. Szűk utcácska, szemben ír pub, jobbra balra még több pub. Szombat este. Tudjátok hova akarok kilyukadni. Az Airbnb értékelések szekciója ekkor jött a megmentésünkre. Illetve már pár hónappal ezelőtt, amikor a hozzászólásoknak köszönhetően fel tudtunk készülni a szitura. Lényeg… mezei füldugókkal tökkéletesen át tudtuk hidalni ezt a triviális kellemetlenséget.

Első esténken egyetlen dolgot szerettünk volna csinálni. Enni egy finomat. Egy nagyon frankó olasz kajáldát találtunk. Kicsi a hely, nyitott konyhával, zsúfolásig pakolva emberrel. Ha ez nem lenne elég szombaton csúcsidőben az ajtó előtt is sor állt, mert sokan elvitelre kértek valami finomságot. Hamisítatlan mediterrán lüktetés járta át a helyet. Beszélgetni csak ordítva tudtunk, de úgyis tele volt a szánk a szuper tésztákkal, amiket rendeltünk. Igazából az egész óvárosnak meg volt ez a hangulata ezen a szombat estén. Ez az amire számítasz egy ilyen várostól. Nagyon csíptük. A vacsit ha akartuk volna se tudtuk volna túl hosszúra nyújtani, mert miután befejeztük diszkrét jelzésekkel tudatták velünk, hogy akár fizethetnénk is és átadhatnánk a helyet másnak. Amivel egyébként semmi probléma… mindenkinek jár a finom olasz koszt. A hely neve egyébként ’Piacere Little Italy’ és a specialitásuk a félbehajtott pizza szerűség megpakolva minden jóval. Nagyon bejött, hogy a tésztákat magamnak pakolhattam össze. Választasz egy tésztafélét, alapot, és pakolsz rá feltéteket. Ennél jobban nehezen startolhatott volna az utazás kövi szakasza.

A következő napon rögtön bele csaptunk a lecsóba. Egy fél napos kiruccanást tettünk Európa legnagyobb kanyonjába, ahol kajakban evezve hódítottuk meg a Verdon folyót. Ez viszont annyira nagy élmény volt és annyi képet lőttünk, hogy megérdemel egy önálló cikket. Gorges du Verdon – kajakozás Európa legnagyobb kanyonjában.

Aix-enProvence felfedezése

Aix-en-Provence (egyébként ejtsd ex-en-provansz… csak hogy nektek ne kelljen három féle módon kiejteni mire egy francia is megérti végre miről beszéltek… 😀 ) sok eldugott kincset rejt. Szerencsére majdnem minden látványosság a belvárosban található, szóval a legfontosabb dolgokat egy nagyobb sétával egy nap alatt meg lehet kuksizni.

Szerettünk volna kicsit szimplán elveszni a történelmi óvárosban, random szökőkutak után kutatva, élvezve a város kisugárzását plusz két-három előre betervezett látnivalót meglesni. Viszont, ha nektek több időtök van és nem 40 fok tombol éppen akkor ne érjétek be ennyivel. Főleg ha szeretitek a festőművészeti múzeumokat, mert abból van bőven a városban.

Egyik random sétánk közben bukkantunk rá a város katedrálisára is, és persze ha már erre jártunk bekukkantottunk. Pár perc múlva realizáltuk, hogy milyen jó döntés volt. És nem csak azért, mert brutál jól esett a hűvös menedék.  Az egyik legkülönlegesebb templom amit eddig láttam belülről. Nem vagyok vallásos, de a templomok mégis sokszor ott vannak a “kötelező lecsekkolni” listán.

Nem tudom miért. Valószínűleg részben azért, mert sok templom egyben építészeti remekmű is. Plusz még ha ma már nem is, de korábban központi szerepet játszottak az helyiek életében, kultúrájának formálásában és e miatt sokszor kicsit tükrözi is azt. Az Aix-en-Provence-i katedrális esetében ez pedig hatványozottan igaz. Számos éra számos építészeti stílusának kéznyoma fedezhető fel a templomon. A főbejárat például gótikus stílusban épült, míg a következő elem 11. századi román stílusú, a következő falszakasz pedig még régebbi. Egészen pontosan római kori. Igen itt is. Ahogy annak mi is próbáltunk utána járni, a régióban kevés hely van ahol ne hagytak volna nyomot maguk után ezek a fránya rómaiak. Ez a sokszínűség a templom belső terében még szembetűnőbb. Mindenképp megér egy lassú sétát.

A templom után beugrottunk egy pékségbe pár finom falatért. Feltöltődve folytattuk a barangolást.  Élveztük a város hangulatát. Ami nek szerves részei a szökőkutak, így mi is szökőkútról szökőkútra jártunk. Ha már szóba kerültek a szökőkutak… van egy-kettő csuda elbűvölő darab. A legnagyobb darab a város híres sétálóutcájának végén található és ’Fontaine de la Rotonde’ névre hallgat. Egy másik kedvenc volt egy fa árnyékában megbújó kicsi szökőkút egy trombitáló csupasz popsijú kisemberrel a tetején. Másik érdekes vízköpő a ’Place des Quatre-Dauphins’ téren található jószág. A tér nevéből is ki lehet következtetni… négy delfin pöfékeli megállás nélkül a vizet. Négy gonosz delfin. Legalábbis kissé elrettentő tekintetük van közelebbről szemlélve.

Igazából egyből meglátjátok, hogy miért hívják a „szökőkutak városának” is Aix-t, ha tesztek egy laza sétát a platánokkal szegélyezett sétálóutcán, a ‘Cours Mirabeu’-n, vagy szimplán kóboroltok egyet az óvárosban.

Aix-en-Provence leghíresebb utcája, a Course Mirabeu.

Egyik nagy kedvencünkre még nem is tértem ki. Mi az ami Provenceban szinte minden városban/ faluban fellelhető időről időre? Piacok. Naná hogy a piacok!  Ugyan sajtokra és húsokra fókuszáló piacok a fagyos északon is felbukkannak, de időnként nagyon hiányoznak a hagyományos piacok. Épp ezért is a mediterrán térségben töltött idő alatt igyekeztünk bepótolni, ami Norvégiában kimaradt. Hozzánk a ’Place Richelme’ téri piac esett legközelebb, ahol minden nap tartanak piacot. Friss zöldség, gyümi, sajtok, húsáru. Itt ugyan nem volt, de más piacon láttunk friss halakat is. Ennek mi sem tudtunk ellenállni és már reggel, még mielőtt megkezdtük volna a napot, betáraztunk friss zöldségből, gyümölcsből. Ha már Provence akkor a gasztronómia élmények nem maradhatnak el. Szuper finom falatok, jó borok és egy festői városban. Mi más kell még. Tenger? Oké, igen azt is élveztük és ami késik nem múlik.

Korábban említettem, hogy Aix-en-Provence művészeti és kulturális gócpont és tele van jobbnál jobb múzeumokkal. Én ugyan nem vagyok nagy szerelmese a festőművészetnek – Anna inkább – és ezért nem is nagyon erőltetjük az ilyen témájú múzeumok meglátogatását. Viszont ha titeket érdekel, akkor semmiképpen se hagyjátok ki a Paul Cézanne nevéhez fűződő helyeket. Egy ‘Tourist Office’-ban tudtok érdeklőni ezekről. Egy komplett útvonal épül a festő életének helyszínei köré. A művész hangulatos stúdióját, ahol életének utolsó négy évében alkotott, én is szívesen megnéztem volna. Utólag okos az ember. Később egyébként Cézanne miatt költözött a régióba Pablo Picasso.

Fájdítom a szívemet, de muszáj megemlítenem egy másik helyet, ami nekünk nem fért bele, viszont szívesen lecsekkoltam volna. A Camp Milles az egyetlen fennmaradt koncentrációs tábor az országban. Más világba csöppenhetünk itt, mint amit Aix-en-Provence utcáin megszoktunk. Ide elsősorban Ausztriából és Németországból délre menekülő és később elfogott rabokat szállítottak. Egy rendkívül szomorú éra hagyatéka ez a múzeum.

A város felfedezést egy könnyed vacsival folytottuk le. Megfizethető, de érdekes helyre leltünk. Az ‘Aux Petits Oignons’ néven futó hely egyetlen tétele a menün a hot-dog. Tudom-tudom. Ez nem túl csábító első hallásra. Életem legjobb hot-dogja. Helyi termelőktől beszerzett alapanyagokkal dolgoznak, bőven megpakolják a bucikat és világklasszis sör és bor kínálatuk van. De a pontot az i-re a szuper kiszolgálás teszi fel. Külön hatalmas piros pont a hölgynek aki kiszolgált minket. Pont egy ilyen élményre volt szükségünk a nap végén.

Aix-en-Provence mini útikalauz

• Aix Katedrális
  • Séta az óvárosban
  • Course Mirabeu – platánokkal szegélyezett és szökőkutakkal ékesített sétáló utca
  • Szökőkutak
    • Fontaine des la Rotonde
    • Fontaine des Quatre-Dauphins
    • Fontaines des la Vieille Ville
  • Séta a Mazarin negyedben – délre a Course Mirabeutól található a város egykoron gazdag kereskedők által lakott negyede ahol ma is igen impozáns épületekre lelhetünk… tökéletes délutáni séta

Plusz néhány olyan látnivaló amiről személyes élményeink nincsenek, de jókat olvastam róluk és így bátran tudom nektek is ajánlani.

• Hôtel de Caumont – ugyan ebben a negyedben egy tökéletes példája a 18. századi fényűzésnek… egy korabeli családi palota
  • Atelier Cézanne – Cézanne utolsó stúdiójául szolgáló házikó
  • Musée Granet és – festőművészeti múzeum, ahol érthetően a legnépszerűbb kiállítóterem az, ahol 9 db Cézanne festmény a főszereplő
  • Église Saint-Jean-de-Malte – egyből a Musée Granet mellett található 13. századi templom… az első gótikus épület Provenceban amit a jeruzsálemi Szent János kórház (keresztes háborúk idejéből) mintájára építettek
  • Camp Milles – egykori koncentációs tábor, ma múzeum
  • Musée du Calisson – múzeum a ’calisson’ról – kandírozott gyümik csokiruhában – plusz édesség bolt

Piacok

• Place des Prêcheurs – piac kedden/csütörtökön/szombaton – többi napon elvileg virágpiac
  • Place de la Madeleine – piac kedden/csütörtökön/szombaton– többi napon elvileg virágpiac
  • Place Richelme– piac minden nap
  • Course Mirabeu – főként textil és ruhapiac kedden/csütörtökön/szombaton – jókat olvastam erről a piacról

Ha finom falatokra vágytok…

• Piacere Little Italy – szuper mediterrán pörgös olasz kajálda – főszerepben a félbehajtott pizza(szerűségek) és tészták
  • Boulangerie Jacobs – brutál jó pékség szendókkal és minden más jósággal
  • Aux Petits Oignons – isteni hot dog minden mennyiségben és fajtában… minőségi helyi alapanyagok, a legjobb kiszolgálás és 4-5 apró asztalka szóval nulla tömeg és zsúfoltság

Ha megjött a kedvetek lecsekkolni Provence városi kiadását akkor fellélegezhettek, mert repülővel rettentő könnyen megközelíthető a város, mivel egy nemzetközi reptéren osztozkodik Marseille-el, ami a két város közöttt félúton található. Ryanair-nek hála Budapestről közvetlenül is elröppenhettek ide. Plusz a szuper vonathálózatnak köszönhetően Aix-en-Provence brutál könnyen elérhető az országból szinte bárhonnan.

Igaz általában jobban szeretkjük a nyugisabb környezetet, de mégis nagyon csíptük Aix-en-Provence kisugárzását és lüktetését. Utólag visszagondolva lehet még maradtam volna pár napot. Trondheim után éles váltás volt, de Nizza előtt  még kellemesen kisvárosias.

Tudjátok mi a szitu minden iromány végén. Véletlenül se fojtsatok magatokba semmi hozzáfűznivalót.Komment, kérdés, kritika, nagyi almáspite receptje… minden jöhet!

Au revoir! 🙂

Írj véleményt vagy hozzászólást!